Nyheder om scootere, biler og knallerter

Lakering af bilen – sådan griber du det an

0

Er farven på din bil begyndt at famle, eller er der kommet tydelige ridser i lakken? Ridser og almen slitage i lakken kan ikke undgås, når bilen bliver brugt. For at pleje bilens udseende bør der udføres en dellakering eller fuldkommen autolakering. Afhængig af om der skal udbedres på en mindre skade eller foretages en komplet lakering, kan prisen være forskellig. Du bør dog være opmærksom på lakeringspriserne hos de forskellige udbydere.

Hvorfor lakere bilen?

Når bilen skal lakeres, kan der være flere årsager hertil. Det kan grundes i små ridser, større skader eller ønsket om en nyere farve, der kan gøre bilens udseende mere moderne. Mindre skader, som eksempelvis et stenslag i lakken, er nemmere at udbedre, da en pletvis lakering vil være tilstrækkelig. En dellakering er naturligvis billigere end en komplet omlakering, men en fuldkommen omlakering vil være med til at skabe et mere ensartet udseende på bilen.

Hvis du står over for en komplet omlakering af bilen, kunne du som alternativ købe en brugt bil. Fordelen ved omlakering er dog, at du ved, hvad du har, og hvad bilen kan. Desuden ved du, hvad der er blevet lavet, hvilket du ikke kan vide dig helt sikker omkring ved en brugt bil. Så selvom det kan virke mere fristende at sælge den slidte, lakerede bil, bør du alligevel overveje at få den omlakeret.

Lakering af bil – autolakerer

Som udgangspunkt anbefales det, at man kontakter en autolakerer, hvis man ønsker en billakering. Hvis ikke du har en god føling og fornemmelse med at påføre lak, bør du overlade dette til en professionel autolakerer. Herved er du sikret, at alt er gjort ordentligt, samt garanteret et flot resultat, hvorimod slutresultatet i nogle tilfælde kan være tvivlsomt, hvis du vælger at gøre det selv.

Derfor skal din bil autolakeres

Når en autolakerer skal udføre en billakering, er der en bestemt rækkefølge, dette skal gøres i, samt bestemte måder, tingene skal udføres på. En vigtig del af omlakeringen af bilen er forarbejdet. Forarbejdet har stor betydning for det senere arbejde og bidrager dermed til et pænere slutresultatet. Desuden afhænger forarbejdet af, om der skal udbredes en større eller mindre skade på bilen.

Det første trin mod en fuldkommen billakering er at adskille bilen. Dette tager en stor del af arbejdet, men er en betingelse for, at der bliver skabt et flot slutresultat. Dernæst fjernes overfladeruse, og nye pladedele svejses på. Desuden bliver de allerede afmonterede pladedele spartles. Herefter males der med grundmaling, hvorefter den aftalte lakeringsfarve bliver malet i tre til fem lag. Til slut lakeres der med to lag klarlak. Når klarlakken er tørret, monteres pladedelene igen, og bilen er nu klar til at blive poleret. Når polereringen er afsluttet, er bilen færdiglakeret. Nedenstående video viser samme princip, som hvis der var tale om en komplet lakering.

Hvor lang tid tager en omlakering?

Det er svært at vurdere, hvor lang tid en komplet omlakering af bil vil tage. Det afhænger i høj grad af, hvor meget der skal laves, om det drejer sig om en dellakering eller en hellakering, samt hvor meget pladearbejde der skal udføres. Desuden kan uforudsete problemer altid skabe ekstra ventetid. Ved en hellakering kan du som kunde dog godt forvente halvanden til tre ugers ventetid – men bliv ikke overrasket, hvis ventetiden er længere.

Hvad koster en omlakering af bil?

En fuldkommen omlakering af bilen afhænger i høj grad af størrelsen på bilen samt på lakkens kvalitet. Desuden har bilens mærke, model, årgang samt almene stand også en stor rolle. Hvis lakken er meget slidt, kræves der en helt ny lak, hvorfor prisen vil stige. Derfor kan det være svært at give en konkret vurdering af, hvad det vil koste at få omlakeret netop din bil.

For en mellemklassebil vil prisen dog typisk ligge fra omkring 10.000 kr. og opefter. Lakeringspriserne er dog tydeligt forskellige, alt efter hvor i Danmark du befinder dig, samt hvilken autolakerer du vælger. På Sjælland kan du få lakeret små skader fra 2.000 til 30.000 kr. og helt op til 50.000 kr. for en fuldkommen omlakering. Hvis du derimod vælger en autolakerer lidt uden for storbyen, kan du allerede her spare en del på den økonomiske front. Du kan endvidere spare penge ved at undersøge markedet og indhente tilbud fra forskellige autolakere – fx Thiemannkok.

Derfor er en billakering så omkostningsfuld

Først og fremmest kræver det et rigtig stort stykke arbejde at udføre en grundig lakering. Der er mange dele, der skal afmonteres, inden man kan starte med at nedslibe bilens gamle lakering. Derudover kræver selve lakeringsprocessen en del materialer og produkter, som muligvis kan påføres to eller flere gange. Jo flere lag lak, der skal på bilen, jo dyrere bliver det, da det kræver mere arbejdstid og maling. En god lak kan dog nemt koste 400 kr. pr. liter. Til en almindelig personbil skal der oftest bruges halvanden til tre liter maling til en komplet lakering af bilen. Det er dog vigtigt at huske, at selvom omlakeringen kan virke som en stor udgift nu, ville beløbet blot stige, hvis eventuelle beskadigelser ikke blev behandlet i tide.

Gør-det-selv-billakering

Hvis du er en vaskeægte gør-det-selv-type, kan du naturligvis godt omlakere din bil. Hvis der blot er tale om en mindre ridse eller et mindre stenslag, kan du godt give dig i kast med at oprette skaden. Hvis skaden derimod kræver omlakering af et større område eller af hele bilen, bør du kontakte en professionel autolakerer. Det kan være svært for en ufaglært at gøre skaden så usynlig som mulig.

Når du skal påføre de forskellige lakker, er det nødvendigt, at du opholder dig i et rum med god udluftning. Dampene fra lakken kan nemlig være livsfarlige. Det mest optimale sted at lakere din bil er i et skur eller lignede. Her vil du have mulighed for at arbejde uanset vejrforholdene samt undgå støv og blæst, der kan ødelægge lakeringen. Derfor bør du også rydde og rengøre skuret, du skal arbejde i.

Nødvendige materialer til lakering af bilen

Inden du kan påbegynde autolakeringen af din bil, skal du naturligvis have de korrekte redskaber og materialer. Du kan med fordel købe autolak og dertilhørende tilbehør på hjemmesider eller i butikker. Hvis du køber fra et stort lager online, vil du ofte opleve at kunne spare lidt penge. Hvis farven skal være bilens oprindelige farve, skal du finde bilens farvekode. Denne kan du finde i bilen. Hvis du vælger at købe lak ved en maler, kan du samtidig spørge dem til råds om et par enkelte trin.

Helt konkret for du brug for følgende materialer:

  • Masser af 1200- og 2000-grus våd-og-tør-sandpapir
  • Elektrisk slibemaskine
  • Malertape
  • Aviser til afdækning
  • En luftkompressor og en sprøjtepistol
  • En poleringsmaskine
  • Fortynder til malingen
  • Ansigtsmaske og sikkerhedsbriller
  • Underlag
  • Akryl- eller emaljemaling
  • Klarlak
  • En støvsuger.

Til en mellemstor bil skal du bruge omkring 4 liter underlak, 12 liter topcoat og 8-10 liter klarlak. Dette er en del mere, end en professionel autolakerer vil bruge, men som ufaglært må dog medregnes, at du formodentligt kommer til at lave et par små fejl, der skal rettes til.

Fremgangsmåde til gør-det-selv-lakering

I det følgende kan du læse en konkret guide til, hvordan du kan lakerere din bil på egen hånd.

Forarbejde inden billakering

Ligesom hvis du valgte at benytte en autolakerer, kræver lakering af bilen en del forarbejde. Dette består i at støvsuge bilen, vaske samt pudse bilen for fedt og snavs. Hernæst bør du tildække de områder, som ikke skal males, hvis der er tale om en dellakering. Du bør tage dig god tid til dette, således du undgår grimme mærker. I denne proces bør du også overveje, om du vil have malet dørtrinnet, motorrummet samt bagagerummet. Hvis dette skal lakeres, vil det kræve mere tid og mere lak.

Nedslibning af bilen

Når alt forarbejdet er overstået, skal du begynde nedslibningen af lakken med din elektriske slibemaskine. Husk at tage din støvmaske på. Nedslibningen skal foregå i cirkulære bevægelser. Du vil opnå det pæneste slutresultat, hvis du sliber helt ned til metallet, selvom det kræver mere tid. Et enkelt panel kan tage helt op til to timer at nedslibe. Det er en god ide at slibe hjørner og revner ved almindelig håndkraft. Slutningsvis skal du slibe med det fine våd-og-tør-sandpapir, hvorefter overfladen skal tørres med en ren klud, inden fortynderen påføres. Inden du går videre til næste skridt, skal fortynderen have sat sig.

Grunder

Inden du påføre grunderen på bilen, kan det være en god ide, at du øver dig på teknikken inden. Det kan eksempelvis være på en gammel bildør eller andet, du alligevel har liggende. Det vil give dig et bedre håndelag, når du skal arbejde med den rigtige bil. Sprøjtepistolen skal holdes omtrent 15 cm. fra panelet, og spray helst i en side-til-side-bevægelse. Du skal kun trykke på sprøjtepistolen, når du bevæger hånden, hvorfor der ellers vil komme et tykkere lag, når du skifter malerretning.

Når du føler dig tryg med teknikken, kan du begynde at påføre grunderen på det ønskede område af bilen. Som udgangspunkt skal du bruge to til tre lag grunder, før der opnås en optimal dækning. Husk, at hvert lag skal tørre, inden du påfører et nyt lag. Tørretiderne bør være angivet på bøtten. Når du har påført grunder, skal du igen slibe bilen let og gerne med en 2000-grus våd-og-tør-sandpapir. Det vil give bilen en glat og jævn overflade.

Påbegynd lakering

Herefter kan billakeringen starte. Malingen skal påføres på samme måde som grunderen, men kan have andre tørretider, som vil være angivet på beholderen. Malingen skal gerne påføres i tre eller fire lag for at opnå et ordentligt resultat. Inden du påfører det sidste lag lak, skal du igen slibe let med en 2000-grus våd-og-tør-sandpapir og tørre af med en ren klud. De sidste to trin i denne proces skal gentages med klarlak.

Mens lakken stadig er våd, skal du fjerne afdækningen. Du bør grundigt efterse bilen for fejl. Hvis du opdager en fejl, skal du igen slibe med fint sandpapir og spraye igen. Til slut skal bilens poleres ved at føre poleringsmaskinen i cirkulære bevægelser. Du skal være opmærksom på, at du kan brænde malingen, hvis maskinen holdes på samme sted for længe.

Gode råd om vedligeholdelse af billakering

Når du har betalt en vis sum penge for omlakering af bilen, er der flere måder, hvorpå dette kan vedligeholdes. Du kan blandt andet vaske og polere din bil oftere. Poleringen vil holde lakken pænere i længere tid.

Desuden bliver du gennem grundig polering opmærksom på eventuelle stenslag eller mindre skader, som du derved vil kunne tage i opløbet. Så snart du opdager en mindre skade, bør du få den repareret, hvilket som oftest kan klares på tre dage hos en autolakerer. Hvis du ønsker at udføre dellakeringen selv, udføres denne på samme måde som ved en komplet lakering af bilen. Forskellen er dog, at du vil arbejde på det sted, hvor skaden er, og ikke på hele bilen.

Omlakering af bil i Tyskland

Når du alligevel skal undersøge markedet for de billigste udbydere, kan du med fordel kontakte autoværkstederne syd for grænsen. Ligesom med meget andet kan Tyskland i mange tilfælde gøre det billigere. Der er som regel mange penge at spare, samtidig med at mange tyske autoværksteder tilbyder guldgaranti på alt arbejde.

Hvis sproget er en barriere for dig, skal det siges, at mange tyske autoværksteder har ansat dansktalende personale, og at mange besidder en stor dansk kundekreds. En pris på lakering i Tyskland er som oftest billigere grundet lavere momssatser, men du bør være opmærksom på, hvem der skal udføre opgaven, da nogle er en del dyrere end andre. Derudover skal du huske på, at hvis du ønsker at reklamere på en fejl, så er du nødt til at køre til Tyskland.

Leave A Reply

Your email address will not be published.